Brann i containerskip og ku-rap og ku-fis
- Sigrid Olsen
- 27. juni
- 5 min lesing
Et containerskip står, for andre gang på kort tid, i brann utenfor kysten av India. Brannen startet 9. juni 2025 og det brenner ennå den 27. juni 2025. Fire av besetningen er savnet. Skipet er fullt av mange tonn med vann etter forsøk på slukking, og det er mange som jobber for at katastrofen ikke skal bli enda større. Jeg finner ingenting om ulykken i norske media. Bildet er tatt av BBC (linken fører til artikkelen om skipet.)

MV Wan Hai 503 (utenfor Kerala, India): Dette skipet brenner ennå uten at de har fått en løsning på å slukke brannen.
Dato: Brannen startet 9. juni 2025, ca. 44 nautiske mil utenfor Azhikkal, Kerala, nær Beypore (ca. 145 km fra kysten).
Detaljer: Det Singapore-registrerte containerskipet MV Wan Hai 503 (268 meter langt) opplevde en eksplosjon og brann om bord mens det var på vei fra Colombo, Sri Lanka, til Nhava Sheva, Mumbai. Skipet fraktet tusenvis av containere, inkludert farlig gods, og hadde 2128 tonn drivstoff om bord, noe som utgjorde en alvorlig miljørisiko. Bilder viser tykk røyk og containere spredt som følge av en kraftig eksplosjon. Brannen var fortsatt aktiv på indre dekk og nær drivstofftanker per 12. juni 2025, til tross for intensive slukningsforsøk fra den indiske kystvakten og marinen. 18 av 22 besetningsmedlemmer ble reddet, mens fire (en fra Indonesia, en fra Myanmar og to fra Taiwan) var savnet. Kystvakten forsøkte å slepe skipet lenger ut for å unngå en økologisk katastrofe, og tørrkjemisk pulver ble sluppet fra luften for å kontrollere brannen.
Morning Midas (utenfor Alaska):
Dato: 3. juni 2025.
Detaljer: Biltransportskipet Morning Midas tok fyr i Stillehavet, ca. 300 mil sør for Adak, Alaska, mens det fraktet ca. 3100 biler, inkludert 65 elbiler og over 600 hybrider. Brannen antas å ha startet i bildekkene, muligens knyttet til elbilene, men årsaken er ikke offisielt bekreftet. Alle 22 besetningsmedlemmer ble evakuert, men skipet sank etter mislykkede slukningsforsøk.
MSC Elsa 3 (utenfor Kerala, India):
Dato: 25. mai 2025.
Detaljer: Dette 184 meter lange containerskipet sank utenfor Kerala etter å ha fått slagside og tatt inn vann. Skipet hadde 640 containere, inkludert 13 med farlig gods og 12 med kalsiumkarbid. Alle 24 besetningsmedlemmer ble reddet. Selv om brann ikke er eksplisitt nevnt som årsak, indikerer nødsituasjonen en alvorlig hendelse som kan ha involvert brann eller andre problemer.
Oppsummering: Det er bekreftet tre hendelser med containerskip i 2025 som involverer brann eller alvorlige problemer:
MV Wan Hai 503 (brann, 9. juni 2025, utenfor Kerala, India).
Morning Midas (brann og forlis, 3. juni 2025, utenfor Alaska).
MSC Elsa 3 (forlis, muligens relatert til brann, 25. mai 2025, utenfor Kerala, India).

Bildet er fra GARD
Hva med 2024? X-Press Pearl (ettervirkninger fra 2021, men relevant i 2024):
Selv om brannen på X-Press Pearl skjedde i 2021 utenfor Sri Lanka, nevnes konsekvensene i 2024. Tre år etter brannen skylte tusenvis av plastpellets i land nær Colombo, Sri Lanka, som et resultat av denne hendelsen. Dette indikerer ingen ny brann i 2024, men fortsatt miljøpåvirkning fra en tidligere brann.
2024-branner: Tre bekreftede hendelser (Northern Juvenile, Maersk Frankfurt, YM Mobility), med anslagsvis 1200–8000 TEU per skip, hvorav mange kan ha blitt skadet eller ødelagt i brannene. Tap til sjøen er ikke bekreftet.

Og i 2023_ EN BRANN HVER 9. DAG
Ifølge artikkelen «Container ship fires on the rise again?» fra Gard, publisert 21. august 2024, ble det i 2023 rapportert om en brann relatert til containerlast om bord på containerskip hver 9. dag i gjennomsnitt, basert på statistikk fra Cargo Incident Notification System (CINS). Dette indikerer en økning sammenlignet med 2020, da frekvensen var omtrent en brann hver andre uke.
Spesifikke hendelser i 2023: Artikkelen nevner ikke konkrete navn på containerskip som brant i 2023, men den refererer til generelle trender og statistikk. Ingen spesifikke branner i 2023 er detaljert i kilden, så det er vanskelig å gi en nøyaktig liste over skip uten ytterligere informasjon. Frekvensen på én brann hver 9. dag antyder imidlertid at det kan ha vært rundt 40–41 branner gjennom året (365 dager ÷ 9 ≈ 40,5).
Hvor mange kontainere forsvinner over bord?
Basert på tilgjengelige kilder, her er en oversikt over hvor mange containere som forsvinner hvert år:
Gjennomsnittlig antall containere tapt til sjøs: (her regnes ikke med containere som brenner med mindre de faller ut i havet:)
Ifølge World Shipping Councils (WSC) rapport for 2023, ble 221 containere tapt til sjøs i 2023, det laveste tallet siden målingene startet i 2008. Av disse ble omtrent 33 % gjenvunnet. Dette er en betydelig nedgang fra 2022, da 661 containere ble tapt.
For perioden 2008–2019 rapporterte WSC et gjennomsnitt på 1382 containere tapt per år, basert på data fra 80 % av den globale containerflåten.
I perioden 2020–2021 steg gjennomsnittet til 1629 containere per år på grunn av uvanlig mange værrelaterte hendelser, som tapet av 1800 containere fra ONE Apus i 2020 og 750 fra Maersk Essen i 2021.
Tidligere estimater, som fra 2008–2016, indikerte et gjennomsnitt på 568 containere tapt per år uten katastrofale hendelser, og 1582 containere inkludert slike hendelser (f.eks. forliset av MOL Comfort i 2013 med 4293 containere).
I 2023 ble 221 containere tapt til sjøs, det laveste på mange år.
Historisk gjennomsnitt (2008–2019) er 1382 containere per år, men dette varierer betydelig, med topper i år med store hendelser (f.eks. 3113 i 2020–2021).
For 2024 og 2025 mangler fullstendige data, men det er ingen indikasjoner på at tallene har økt dramatisk fra 2023.
Jeg undres over om vinningen går opp i den berømte spinningen for vi ser at det er ofte el-biler og brukte batterier som starter slike branner. Hvor mange ku-rap og fis tilsvarer en brann som dette?
Siterer fra siden GARD
The sheer volume of containers shipped remains a fundamental challenge. Even with measures to deter and detect misdeclarations before carriage, some unsafe cargoes are likely to slip through the net. The increasing number of larger container ships also means that the risk is more concentrated, with more cargo and higher values on one keel.
The “Cargo Integrity Group” of the International Cargo Handling Coordination Association (ICHCA) has identified fifteen “cargoes of concern”, six of which pose a treat when it comes to container fires. In Gard, we have seen fires originating from all these cargoes:
Charcoal
Calcium Hypoclorite
Lithium Ion Batteries
Cotton and wool
Fishmeal
Seed Cake
Fire statistics from the CINS reveal that batteries are an increasing cause of container cargo fires. Various types of Lithium-ion batteries are the most common fire source, paralleled only by charcoal and various types of chemicals. Importantly, electrical vehicles (EVs) are increasingly being shipped in containers, not just on conventional car carries, and with the rise in trade of EVs, a new market for used EV batteries also rises. In Gard, we have seen container fire incidents involving both new and used EV batteries."
Disse kan gi ytterligere informasjon om branner og containere som forsvinner over bord.
Med forbehold om at det kan være noen feil her da jeg har googlet og fått hjelp av GORK. Men uansett så er dette et stort miljøproblem. Om det er feil, så er jeg redd jeg ikke har fått med meg alle brannene og tap av containere da det ut fra det jeg leser ikke er et internasjonalt system for rapportering.
Kommentarer